Friday, January 8, 2010

Seekor Monyet

Ada satu kisah. dalam sebuah kampung ada sebuah rumah. dalam sebuah rumah ada seorang pakcik tua dan seekor monyet. kerja mereka adalah memetik kelapa di pokok kelapa. Si monyet ni memang baik. Setiap hari dia akan ikut tuannya dan akan memanjat pokok kelapa.

Setiap kali dia selesai sahaja dia akan mendapat balasannya. Tuannya akan memberi padanya pisang dan air. Setiap hari dia akan menjalankan arahan yang diterima daripada tuannya tanpa berfikir apa-apa.

Pada suatu hari, dan..dan dia terpikir la pulak. Kenapa aku kerja ngan tuan aku ni ??bukannya dapat duit. Aku yang panjat tp die yang dapat duit..lamer giler die pikir..

Pastu last2 die pon ckp, buat ape lar aku nak pikir banyak2 sgt ni..ish2 mesti setan kaco ni!!aku dapat duit pon bleh buat ape kan.. aku ni tetap monyet..mcm hamba dier..setan2!! sukur je lar sbb ade org bela aku..

Daripada kisah di atas suka la saya nk ungkapkan kehidupan kiter ni. Klu la kita tak bersukur kiter ni lg teruk drpd monyet. monyet tu tetap ikut tuan dier walaupun dier tahu tuan dier mmg untung giler drpd dier lps dier b'pikir td.

Kiter ni manusia..hamba Allah..aper yg Allah suruh kiter kene lar buat tanpa banyak soal..x yah nk pikir kebaikan atau faedah ape yg Allah suh kiter buat.buat jer dulu..kiter ni aper? hamba sahaja..klu monyet tu x kisah dier dpt kurang dr tuan die inikan pulak kiter yg tau Allah bukannyer dpt ape pon dr kiter. tp yg pastinyer Allah baru kc sket jer kat kite di dunia ni. banyak lg di dunia ug kekal selame lamen ynhyer.

No comments:

Post a Comment