Friday, January 8, 2010

Kisah Pokok Epal

S'org kanak2 lelaki sgt gemar b'main di sekitar sebatang pkk epal stp hari.Dia m'mnjat pkk itu,memetik sera makan buah epal sepuas2nya,& adakala dia b'rehat lalu t'lelap diperdu pkk itu.Bdk itu sgt menyayangi pkk itu & begitu juga pkk itu,sgt menyayanginya.

Masa b'lalu.....
Bdk itu sdh besar mnjadi s'org remaja.dia tdk lg m'ghabiskn masanya stp hari di pkk epal itu.Namun begitu,suatu hari dia dtg kpd pkk itu dgn wajah yg sedih. "Marilah b'main2 dgnku,"ajak pkk epal."Aku bkn lg knk2,aku tdk gemar b'main dgn kau.Aku mahukan p'mainan.Ttpi aku p'lukan wang utk m'belinya,"jawab bdk itu.
Lalu pkk itu b'kata,"kalau begitu,petiklah epal2 yg ada pdku.Jualkannya & dgn wang yg kau p'olehi,bolehlah kau beli p'mainan." Bdk rmj itu m'metik semua epal pd pkk epal dgn gembiranya.Slps itu dia pergi & tak kembali.

Masa b'lalu.......
Suatu hari yg pns,s'org lelaki dtg m'nemui pkk epal itu.Dia sbnrnya adalah bdk lelaki yg prnh b'main2 di pkk itu."Marilah b'main2 dgnku,"ajak pkk epal."Maafkn aku,ttpi aku bkn knk2 lg. Aku sdh dewasa.Aku b'cita2 utk pergi b'layar,ttpi aku tdk m'punyai bot.Bolehkah kau menolongku?"tanya lelaki itu.
"Aku tdk m'punyai bot,ttpi kau boleh m'motong batangku utk dibuat bot,"cadang pkk epal.Lalu lelaki itu m'nebang pkk itu dgn gembira.Kemudian dia pergi & tak kembali.

Masa b'lalu......
Pd suatu hari,s'org lelaki yg tlh d'mamah usia,dtg menemui pkk epal itu.Dia adalah bdk yg gemar b'main di pkk itu dulu."Maafkn aku,aku sdh tdk m'punyai apa2 lg utk diberikan kpd kau.Aku tlh m'beri buahku utk d'jual,dahan utk d'buat rumah,btgku utk d'buat bot.Aku hanya tinggal tunggul&akar yg hmpir mati..." kata pkk epal. "Aku tdk mahu epalmu krn aku sdh tiada gigi,aku tidak mahu dahanmu krn aku sdh tua utk m'motongnya,aku dk mahu btgmu krn aku sdh X b'upaya utk belayar.Aku m'rasa penat &ingin b'rehat," jwb lelaki tua itu.
"Jika bagitu,rehatlah di perduku,"cadang pkk epal.Lelaki itu pun b'rehat di perdu pkk epal itu.Mereka b'dua menangis kegembiraan.~~tamat~~

Sbnrnya,pkk epal itu diibaratkan umpama ibu bapa kita& bdk lelaki itu m'lambangkan diri kita sendiri.Tatkala masih knk2,kita sering bmain b'sama2 mereka.Apb meningkat rmj,kt p'lukan bantuan mrk utk m'neruskan kehidupan.Kt tinggalkn mrk & hanya kembali m'minta P'tolongan apb dlm kesusahan.Namun mrk tetap membantu kt & melakukn apa shj asalkan kt bahagia&gembira dlm kehidupan.Anda mungkin t'fikir lelaki itu b'sifat kejam,ttpi itulah hakikatnyabagaiman k'banyakan anak2 masakini melayan ibu bapa mrk. HARGAILAH JASA IBU BAPA KITA.

Wallahua'lam........ :)

No comments:

Post a Comment