Friday, November 6, 2009

SEMPADAN ANTARABANGSA


Sempadan Malaysia-Thailand adalah sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Thailand yang merentasi Kuala Perlis, Perlis di barat ke muara Sungai Golok di Pengkalan Kubur, Kelantan di timur. Sempadan ini wujud semenjak tahun 1909, berikutan Perjanjian Inggeris-Siam 1909. Di sempadan, terdapat barriers yang dibina oleh Malaysia dalam 1970-an, untuk mencegah penyeludupan.

Semasa Darurat Malaya dan perang dengan Komunis sehingga 1970-an, pemberontak komunis biasanya menyeberang masuk ke Thailand, balik semula ke Malaya (dan akhirnya Malaysia) untuk mengelakkan penangkapan oleh Malaya dan tentera the Komenwel.

Terdapat empat negeri yang bersempadan dengan Thailand dari barat ke timur, iaitu Perlis, Kedah, Perak dan Kelantan. Di sebelah Thailand pula terdapat empat wilayah dari barat ke timur, iaitu Satun, Songkhla, Yala dan Narathiwat.

Rentasan di sempadan tanah Malaysian

* Wang Kelian, Perlis
* Padang Besar, Perlis
* Bukit Kayu Hitam, Kedah
* Pengkalan Hulu (dulu dikenali sebagai Keroh), Perak
* Bukit Bunga, Kelantan (baru)
* Rantau Panjang, Kelantan
* Pengkalan Kubur, Kelantan

Rentasan di sempadan tanah Thai


* Wang Prachan, Wilayah Satun
* Padang Besar, Wilayah Songkhla
* Sadao, Wilayah Songkhla
* Betong, Wilayah Yala
* Ban Buketa, Wilayah Narathiwat (baru)
* Sungai Golok, Wilayah Narathiwat
* Tak Bai, Wilayah Narathiwat

Jalan Keretapi

Terdapat dua jalan yang merentasi sempadan Malaysian-Thai.

Padang Besar

Both the Malaysian and Thai towns where the crossing is located are known by the same name. This crossing connects to Malaysia's West Coast trunk line and Thailand's main southern line to Bangkok via Hat Yai. Both Malaysian and Thai customs, immigration and quarantine formalities are conducted at Malaysia's Padang Besar railway station.

Rantau Panjang-Sungai Golok

On the Malaysian side, this bridge crossing is on a branch line which is connected to Malaysia's East Coast line. In Thailand, the crossing is connected to the Sungai Golok branch line which links up with the main southern line at Hat Yai.

No comments:

Post a Comment